- چه میشود که یک اجرای توانمند در طول زمان به اجرایی جهنمی تبدیل میشود؟

- آیا ترس از صحنه بریتان عذاب آور است؟
- برای غلبه براین رنج و عذاب مشترک پیشنهاداتی داریم.
اجرای صحنه مزایای بسیاری دارد،و از سوی دیگر ممکن است باعث شود فراموش کنید که چرا عاشق موسیقی هستید.زمانی که قرار است برای مدیریت استرس تان برنامه ریزی کنید ، باید پیش از هر چیز دلیل اجرایتان را مدنظر قرار دهید ونیز فراموش نکنید که هیچ کدام از این تکنیک ها یک شبه کار نمیکند.

پس از گذاراندن سالها برای یادگیری ساز، برای تسلط به روش های مبارزه با ترس از صحنه ، باید زمان و انرژی اضافه تری را اختصاص دهید.       

3

 

1- نفس عمیق
از آنجا که تکنیک تنفس عمیق باعث میشود اکسیژن بیشتری به مغز برسد یکی از اساسی ترین تکنیک های تمدد اعصاب به شمار میرود و تکراراش سرعت تنفس را پایین می آورد و آن را منظم میکند.
دست تان را بر روی شکم تان بگذارید. درست بالای کمر، نفس عمیق بکشید. و به بالا و پایین رفتن دست تان برروی شکم توجه کنید. مطمئن شوید که تمام ریه را پر میکنید نه فقط قسمت بالای قفسه سینه.

 

2- تعمق( مراقبه)
در یک اتاق بی سر صدا و آرام راحت بنشینید  یا دراز بکشید. سرتان را تکیه دهید و دستها یا پاها را روی هم نیندازید.
یک کلمه یک هجایی انتخاب کنید و در ذهن تان چندین بار تکرارش کنید. به ذهنتان کمک میکند که بر یک چیز متمرکز شوید. اگر فکر دیگری به ذهنتان وارد شد فقط تمرکزتان را به همان کلمه بازگردانید.

 1

 

3- خود هیپنوتیزمی
همانند مراقبه، در اتاقی که چیزی باعث پرت کردن حواستان نشود، راحت بنشینید و یا دراز بکشید سرتان را تکیه دهید و اندامتان را رها کنید.
تک تک عضلات سرتان راکه در پائین نام میبریم ریلکس میکنیم و به همین قاعده از بالا به سمت پایین تمام بخش های بدن را رها میکنیم.
پیشانی تان را شل کنید، سپس چشم ها ، گونه ها فک و زبان . چندین بار به این افکار آرامش بخش فکر کنید. اجازه دهید این تنفستان باشد که هر قسمت را آرام میکند، و جریان تنشی که ازبدنتان خارج میشود را احسا س کنید.
پایین تر بروید به سمت گردن و شانه ها و سپس بازوها اگرچه در این لحظه احساس سنگینی در آنها دارید. هنگامی که تمام بدن را آرام کردید و تصور کردید که تنش ها و گرفتگی ها بیرون ریخته شد، با خود بگویید که می خواهید به بیهوشی عمیقی بروید.
از 10 تا 1 خیلی آرام شمارش معکوس را شروع کنید. تصور کنید که در یک چاه فرو میروید ، همان طوری که آسانسور پایین میرود. 
وقتی به عدد 1 میرسید شما بسیار آرام خواهید شد ، حال با جملات ساده ای به ناخودآگاه تان افکار مثبتی بدهید. آنچه که حقیقی است به خودتان بگویید. مثلا بگویید: من یک نوازنده مقتدر هستم. من عاشق نوازندگی برای تماشاچیان هستم . من در مقابل مردم راحت هستم.
ذهن ناخودآگاه نمیتواند تخیل و واقعیت را از هم تشخیص دهد. بنابراین زمانی که در آرامش عمیق به سر میبرید اگر با ایده های موفقیت آمز ذهن تان را تغذیه کنید، قطعا افکارتان تحت تأثیر قرار می گیرد.
ذهن پس از آن بدون هیچ فشاری ایده ها را ذخیره نگه میدارد.
پس از آنکه جملات را چندین بار تکرار کردید، به خود بگویید که با شماره 10 از خواب بیدار میشوم.
وکاملا احساس تازه شدن دارید. خیلی آرام تا 10 بشمارید و بعد بدنتان را بکشید و بیدار شوید.

 

4- تجسم
این تکنیک نقش عمده ای در دنیای ورزش بازی میکندو تمرینات ذهنی با یک استراحت عمیق انباشتگی های فکری را کم میکند. و افکار و احساس هایی که بدن و ذهنمان را درگیر کرده است را پاک میکند.
به محض اینکه به این حالت رسیدیم، دیگر ذهن ما مثل یک صفحه خالی میشود و در این لحظه میتوانیم برای کنترل حرکات هر تصویرمتحرکی را در ذهن طرح ریزی میکنیم.
هنگامی که در آرامش عمیق بسر میبرید از طریق ذهنتان میتوانید صحنه های بسیار دقیقی از اجرایی ایده آل را برای خود تصور کنید. تمام حرکات را جز به جز تصور کنید.
صحنه را تصور کنید که چگونه وارد میشوید و چگونه سازتان را در دست دارید، گرمایی که از نورپردازی احسا س میکنید و اعتماد به نفسی که هنگام تعظیم دارید و تشویق تماشچیان را تصور کنید.
احساسی که در لحظه شروع قطعه از صدای سازتان به شما منتقل میشود را تصور کنید.
احساس سکوتی که با صدای ساز شما بر تماشچیان حاکم میشود را تصور کنید.
کل برنامه را با چشم ذهنتان اجرا کنید.
تربیت ذهن در رسیدن به اهداف اجرای تان بسیار روش موثری است.

 

5- تجربه
گاهی به خاطر آنکه نوازنده کاملا آماده نیست یا به علت نداشتن حس خوب اعتماد به خود هراس از صحنه چهره ترسناک خودش را پدیدار میکند.
تا به حال چند بار از شاگردتان شنیده اید یا به معلم تان گفته اید« نمیدانم چرا اینجا بد اجرا میکنم، در خانه خیلی خوب میزنم» . اگر در خانه بعد از چند بار اجرای در حد انتظارتان را نداشتید پس توقع نداشته باشید که در مقابل تماشچیان بتوانید به طور معجزه آسایی صدایی عالی به اجرا بگذارید.
بارتون کاپلان در مقاله خود با عنوان « تمریناتی برای موفقیت هنری» توصیه کرده که یک برنامه کامل را برای خودتان اجرا کنید.یک طراحی از شکل اجرا را در نظرتان بیاورید. همان طوری که میخواهید روی صحنه دیده شوید قطعه را اجرا کنید. توقف نکنید.
اگر بعد از تلاش چند باره بالاخره ازاجرایتان راضی شدید، با یک ریکوردر ضبط کنید.( از اینکه چطور یک دستگاه بی جان اینطور میتواند شما را عصبی کند متعجب میشوید) و زمانی که به رضایت رسیدید اینبار برای جمعی از دوستانتان یا برای دوربین فیلم برداری اجرا کنید.
هر کدام از این تمرین ها شرایط را برایتان بهتر میکند.
اجراهای موفق احساس امنیت به شما میدهد و یاد میگیرید که با تحریکات عصبی کنار بیایید.
اجرای ناموفق ممکن است به این معنا باشد که هنوز قطعه آماده نیست و یا احتمالا برای آنکه بتوانید در حال حاضر راحت اجرایش کنید بیش از حد دشوار است.
به دنبال مکانهای متفاوتی برای تمرین بگردید مثلا خانه های قدیمی، کلاسهای مدرسه موسیقی که محیط های بی دغدغه ای برای تمرین محسوب میشوند ، تا بتوانید اعتماد به خودتان را در اجرا تقویت کنید.

2

6- غذا
قبل از اجرا از خوردن نوشیدنی های کافئین دار و الکلی و یا غذاهای شکر دار پرهیز کنید. غذاهای سرشار از ترکیبات کربوهیدرات همچون تمام حبوبات(برنج قهوه ای، گندم وغیره) انرژی دراز مدت و پایداری می دهند. هضم پروتئین برای بدن سخت تر است. موز و پاستا قبل از کنسرت غذاهای مناسبی به حساب می آیند.

 

7- دارو 
betablocke ها همچون inderol معمولا برای تسکین علائم جسمانی که در اثر اضطراب اجرا بروز میکنند از قبیل تپش قلب و لرزش اندام استفاده میشوند. از آنجا که آنها داروهایی هستند که برای درمان فشار خون بالا استفاده میشود و ممکن است که دکتر برایتان تجویز کرده باشد، اما به یاد داشته باشید ممکن است به این نتیجه برسید که  احساس لذتی که از پایان یک اجرای موفق دارید، به خاطر مواد مخدر بوده نه به خاطر خودتان. که همین امر در نهایت میتواند به یک اعتیاد روانی منجر شود.




منبع: سایت هنر نوین